vrijdag 29 november 2013

Kerstvakantie!


Het is donderdag 28 november 2013, ergens tegen het einde van de middag als ik een tekst plus aantal foto’s op de server zet bij één van mijn opdrachtgevers. Daarna realiseer ik mij ineens: het is klaar voor dit jaar. Ik heb kerstvakantie!  

Ja, dat is verrekte vroeg in het seizoen. De rest mag nog minimaal drie weken doorgaan met werk of school, sommigen gaan ook tijdens de feestdagen door, maar voor mij is het inherent aan de opdrachtgevers die ik op dit moment heb. De laatste edities van dit jaar moeten voor kerst verspreid zijn. Nadat ik de artikelen heb geschreven, gaan ze vervolgens nog naar eindredactie, vormgevers, de drukker en tenslotte naar de distributie. 

Een blik op mijn omzetstaat over 2012 maakt duidelijk dat ik verleden jaar precies dezelfde situatie had. In de laatste week van november was het nog druk en ook daarna werd het stil. Links en rechts schreef ik nog een artikel in de dagen voor kerst, maar dat was allemaal onder het motto: vakantiewerk. Af en toe een middagje iets doen, is geen probleem. Maar voor de rest is het nu vijf weken afschakelen. Dat is niet erg, want net zoals in 2012 werkt ik afgelopen zomer gewoon door. Terwijl een groot deel van het land op het strand of in de tuinstoel lag, bergen beklom, boeken verslond of nieuwe culturen leerde kennen, werkte ik door. Zonder problemen overigens. Ik heb het één week geprobeerd om vrij te pakken, maar ook daarin heb ik zeker voor de helft gewerkt. Ook de rest van het jaar nam ik nauwelijks tot geen vrij; al neem ik wel mijn bewuste momenten van rust en ontspanning. Soms een dag of een dagdeel. Vaak is dat voldoende om bij te tanken. Nu heb ik dus voldoende vrije dagen over en een berg overwerk uren staan, zodat de maand december voor mijzelf is.

Een maand niet werken, betekent vanzelf een maand geen omzet. Misschien zouden één of twee weken doorknallen om die reden handig zijn, maar met mijn opdrachtgevers is dat op dit moment niet aan de orde en bovendien heb ik de laatste maanden top gedraaid en zeker in november voor twee maanden gewerkt. Wat houdt veel of hard werken voor een freelance journalist eigenlijk in? Het is vooral zaak dat je kwaliteit levert en alles op tijd af hebt. Ik weiger geen enkele opdracht; zeg nooit nee en dus ben bijna altijd wel bezig en moet er altijd wel iets gebeuren. Zeker in hectische tijden zoals de laatste weken is het dan passen en meten, doorschuiven, uit ervaring weten wat voorrang dient te krijgen en meer van dergelijke trucs. Dan is er zeven dagen per week druk op de ketel. En nu is die druk ineens weg. Dat is even raar. Het bakje met opdrachten is leeg. Ik moet even niks. Ik hoef even niks. Gewoon vijf weken rust. Het is misschien wel het mooiste geschenk dat je tijdens de feestdagen kunt krijgen.

In december 2012 genoot ik vooral van de rust en dat zal dit jaar niet anders zijn. Het is nu tijd voor wandelen, boeken, films, documentaires, een paar uitstapjes en wat vrienden bezoeken. Daarnaast is het tijd om nieuwe plannen uit te werken. 

In de afgelopen twee maanden zette ik dagelijks vijf beelden van de dag op Facebook. Het volgende kleine projectie is om in ieder geval tot aan het eind van deze vakantie elke dag een stukje op dit persoonlijke blog te plaatsen. Stukjes over ervaringen, ontmoetingen, gedachtes, terugblikken, hobby's, wensen, bezigheden, cultuur, natuur en herinneringen. Of gewoon een moment van de dag omschrijven. Misschien ook wel over niks doen, over verveling. Tenslotte ben ik journalist en geen fotograaf. Gewoon leeglopen boven het toetsenbord. Dat is ook de reden waarom dit blog is opgezet.

Verder ben ik met een fotograaf bezig een project op te zetten dat gerelateerd is aan mijn stad Venlo. Hoe en wat, zal op termijn duidelijk worden. We gaan het de komende weken verder vormgeven. 

Maar natuurlijk is er ook tijd om andere ideeën te concretiseren. Zaken die al lang door mijn hoofd spoken en waarvoor nu de tijd is om te kijken of het realistisch is. Gewoon vijf weken voor mezelf. Het was verleden jaar een genot. Dat zal de komende weken niet anders zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten